zondag 20 november 2016

De Eve Cup! Een nieuwe stap in mijn bewustwordingsproces. Op naar een gezonde manier van menstrueren!



De afgelopen vijftien jaar heb ik heel wat veranderingen in mijn leefstijl doorgevoerd. Het begon allemaal met kleine aanpassingen in mijn voeding. In verband met gezondheidsproblemen (onder meer depressiviteit, stress- en angstaanvallen) stopte ik in eerste instantie met het eten van geraffineerde suiker. Daarna elimineerde ik de gluten en koemelk uit mijn dieet (ik bleek hier intolerant voor te zijn). Kort daarop ging ik ook op E-nummers letten. Al snel ervaarde ik zó'n groot verschil in welbevinden dat het me geen enkele moeite koste dit 'vol te houden'.

Puur natuur!

Later, tijdens diverse opleidingen en cursussen die ik uit diepe interesse ging volgen, leerde ik hóe dit precies zat en begon ik te begrijpen dat het niet zo raar was dat ik me beter voelde zonder deze producten. Ons lichaam is puur natuur, maar we proppen het veelal vol met chemie en dingen die er oorspronkelijk niet in thuis horen. Niet zo vreemd dat we (op den duur) ziek worden. Ziektes die vroeger niet eens bestonden. Beetje bij beetje werd ik steeds bewuster. Ik kocht alleen nog vlees en eieren van dieren die een vrij leven hadden geleefd en zonder chemische groeihormonen en preventieve antibiotica groot geworden waren. Dit steeds bewuster worden was een proces van jaren. Na alle voedingsaanpassingen ging ik een stapje verder. Zo verving ik op een gegeven moment mijn chemische make-up voor make-up op natuurlijke (mineralen) basis. Aangezien onze huid ons grootste orgaan is stopte ik met het gebruik van verzorgingsproducten als body-lotion (jarenlang was ik dol op die met zo'n metalic glansje... ;-) ) en smeerde ik me alleen nog maar in met kokosolie. Als ik deodorant kocht dan koos ik voor een variant zonder aluminium en parabenen. Nu gebruik ik overigens helemaal geen deo meer, alleen af en toe aluinsteen of ik smeer een beetje natriumbicarbonaat (baking soda) onder mijn oksels. Ik stink nooit! Ik stapte over naar bio shampoo (die ik inmiddels alweer heb vervangen voor een mengsel van water met natriumbicarbonaat). Ik investeerde in een 3-in-1 scheerapparaat zodat ik ook geen scheermesjes en scheerschuim meer hoefde te gebruiken (en dus kopen). Hiermee bespaar je niet alleen een hoop geld, maar ook het milieu help je er enorm mee! Ik ging mijn water filteren (AQV Systems), kocht alleen nog (sport)bh's zonder beugels en sinds enkele maanden is de Lady Comp mijn favoriete voorbehoedsmiddel. Maar al die tijd liep ik nog wel met chemische tampons in mijn mosseltje (dit vind ik ineens zo'n leuk woord!) en maandverband tussen mijn benen. Hmmmm...dit moest ook anders kunnen!

Tijd voor de volgende stap..

Wist je dat de gemiddelde vrouw gedurende haar leven 11.400 tampons en maandverbandjes gebruikt?! Een vagina is een onwijs kwetsbaar lichaamsdeel dat (net als de rest van de huid) gemakkelijk chemische rotzooi opzuigt die vervolgens in de bloedbaan terecht komt. Er zijn een hoop vrouwen die hier (vaak zonder te weten dat het hierdoor komt) veel last van hebben. En wat te denken je van al het afval dat dit materiaal geeft. Enkele jaren geleden las ik ergens over een menstruatie cup. Dit is een milieuvriendelijk cupje gemaakt van hypoallergeen siliconen. Het is vrij van latex, toxines en bleekmiddelen. Hierdoor is het het meest veilige menstruatieproduct dat er bestaat. Het wordt wereldwijd al heel lang door velen vrouwen gebruikt. Het is niet alleen veel beter voor het milieu, ook ondersteund het het natuurlijke proces van het vrouwelijke lichaam. Daarnaast gaat hij wel tien (!!) jaar mee! Ik bekeek de informatie en zonder te twijfelen schafte ik er één aan. Ik denk dat ik hem toen zo'n vier keer heb gebruikt. Ik vond het hélemaal niets! Het zat voor geen meter! En zodra ik hem eruit trok vloog het bloed me om de oren! Vreselijk! Hoe kon men hier nou zo enthousiast over zijn!? Ik gooide het ding opzij en stapte terug in mijn comfortzone met mijn o zo vertrouwde tampons en maandverband.

Eve Cup

Enkele maanden geleden, ik was voor een aantal weken in Nederland, werd ik maar liefst door drie verschillende mensen op Facebook getagt in een post van Nieuwetijdskinderen. Zij deelden een mooi artikel: 'Menstrueren kan ook bewust' geschreven door Nalaya Chakana van Femfulness (Go with your own flow). Deelde je dit artikel dan maakte je kans een Eve Cup te winnen. Mijn gevoel zei dat dit géén toeval kon zijn. Dus deelde ik het artikel en zocht contact met Nalaya. Zij reageerde super leuk en stuurde me per direct een Cuppie toe! Perfecte timing want drie dagen later startte mijn menstruatie. Ik kon meteen aan de bak! Zou ik dit keer wel klaar zijn voor een natuurlijke, gezonde en milieuvriendelijke manier van menstrueren? 

Inmiddels ben ik vijf maanden verder. Hieronder doe ik kort verslag van de afgelopen maanden. Ben je nieuwsgierig naar mijn ervaring en bevindingen? Wil je weten of ik de Eve Cup nu nog gebruik? Lees dan gerust verder. Mochten er trouwens mannen meelezen: dit is echt wel een vrouwending. Verder lezen is dan ook op eigen risico :-p..

Eerste menstruatie

Vóór ik daadwerkelijk aan de slag ging checkte ik de gebruiksinformatie op de website van Femfulness (Go with your own flow). Om de boel wat gemakkelijker te laten glijden gebruikte ik een klein beetje kokosolie (bij teveel vliegt ie direct uit je handen als je 'm wil invouwen!). Het werkt anders dan een tampon. Je brengt de cup namelijk niet zo diep in en dat is even wennen. Eenmaal op de juiste plaats floept hij open en vangt netjes het bloed op. 'Je hoort hem niet te voelen', had ik gelezen. Dan deed ik toch iets verkeerd... Laat ik het zo zeggen, comfortabel was anders. Hij kon onmogelijk goed zitten want het bloed kwam er langs op gelopen.. Getver! Wat een gepruts! Het herinnerde me aan mijn eerder ervaring.. Het is dat ik (via Facebook) werd ge-support door een aantal fantastische ervaringsdeskundigen die hadden gelezen dat ik een cup had gewonnen en voorzagen van hun persoonlijke tips. 'Het kost echt wat tijd en moeite', herhaalden zij keer op keer. 'Er gaan wel een paar maanden overheen voor je 'de juiste slag' te pakken hebt'. Pffff een paar maanden... Maar als ik de dames mocht geloven zou het het oefenen (prutsen..) meer dan waard zijn. Stuk voor stuk waren ze enthousiast over het product en het uiteindelijke resultaat. Eenmaal gewend zou ik niets anders meer willen. Ik kon het me nog niet voorstellen... Eén ding wist ik wel: dit keer wilde ik niet vroegtijdig opgeven! Het idee met deze cup door het (nomaden) leven te gaan leek me namelijk zó superhandig! Niet meer na hoeven denken over het kopen van (chemisch) materiaal. Goedkoop, flexibel en vrij! Dus zette ik door! Om het bloed wat erlangs sijpelde op te vangen gebruikte ik er toch maar maandverband bij.

Mijn eerste week zat er op. Yeah! Ik was verder dan een aantal jaar geleden! Om de cup schoon op te bergen voor de volgende menstruatie leg je hem een aantal minuten in een pannetje met kokend water. Tijdens de menstruatie is het trouwens voldoende de cup af te spoelen met koud water. Snel en makkelijk dus!

Tweede menstruatie

Na mijn spetterende ervaring van de eerste week ging ik de maand daarop vol goede moed verder waar ik de maand ervoor gebleven was. Voor mijn volgende gebruik reinig ik de cup nog een keer in kokend water voor utra fris begin. Mijn oefening baarde langzaam kunst. Het gebeurde steeds vaker dat ik de cup na het inbrengen niet voelde zitten. Ik ging vooruit. Ik wilde hem ook 's nachts gebruiken en had gelezen dat hij ook hiervoor geschikt was. Dus hoppa, cuppie naar binnen en pitten maar. Hij was niet voelbaar en ik heb prima geslapen. Maar toen ik de volgende dag wakker werd en hem eruit wilde halen leek hij verdwenen.. HELP! Wat nu? In lichte paniek ben ik op een handdoek op bed gaan liggen en heb (met een veel te hoge hartslag) net zo lang gezocht tot ik het steeltje vond. Na een hoop gepruts wist ik hem er uiteindelijk weer uit te trekken. Maar dit was toch niet normaal! Ik begon te twijfelen aan de informatie die ik had gelezen. Was het wel echt oké dat ik hem 's nachts in deed?? Mijn achterban bevestigde dat dit geen enkel probleem zou moeten geven. Als ik (volgens de dames) na het wakker worden gewoon op mijn hurken was gaan zitten had ik het steeltje, na een beetje persen, zo te pakken gekregen.  

Tegen het einde van mijn menstruatie had ik zowaar het gevoel dat ik de slag te pakken kreeg. Het inbrengen ging steeds gemakkelijker. En met de tips van mijn soulsisters vond ik de cup netjes elke ochtend zonder problemen terug om hem er vervolgens gemakkelijk uit te halen. Olé! Weer een  stapje verder! Wel kroop er, tijdens mijn twee 'overvloeddagen' nog steeds wat bloed langs. Toch had ik het maandverband al kunnen vervangen voor een inlegkruisje.

Derde menstruatie

Mijn cuppie en ik begonnen nu écht aan elkaar te wennen. Het inbrengen en uithalen verliep steeds sneller en soepeler. Ik had er geen kokosolie meer bij nodig en ook de fase van rondvliegende bloedspetters is voorbij. Door, na het inbrengen, met mijn vinger rondom langs de cup te gaan voel ik of hij is opengeklapt. Zo niet dan duw ik hem een beetje in het juiste model. Aangezien het bloed er tijdens de eerste twee menstruatiedagen langs bleef gaan had ik twijfels of ik het wel goed deed. Nalaya gaf aan dat er ook sprake zou kunnen zijn dat mijn bekkenbodemspieren wat zwak zijn. Ze adviseerde mij deze spieren te gaan trainen.

Vierde en vijfde menstruatie

Het oefenen en doorzetten heeft zijn vruchten afgeworpen. Tijdens mijn menstruaties voel ik me inmiddels bijna één met mijn Eve Cuppie! Het voelt veel vrijer dan met tampons. Menstrueren met een cuppie heeft me verrijkt. Ik ben erdoor bewuster bezig met mijn menstruatie en intiemer met mezelf dan ik voorheen was. Ik ben blij met deze ontwikkeling! Helaas blijf ik er vooralsnog niet aan ontkomen tijdens de twee eerste dagen er een inlegkruisje bij te gebruiken. Ik heb niet het idee dat ik iets fout doe of dat de cup niet voldoende vacuüm zuigt. Daarom heb ik het advies van Nalaya ter harte genomen en besloten mijn bekkenbodemspieren te gaan versterken. Eens kijken wat me dat weer voor moois gaat brengen. Het hebben van sterke bekkenbodemspieren schijnt velen voordelen te hebben! Ik heb al een yoni ei besteld! Wat dat is leg ik uit in een latere blog ;-)!

Wordt (dus) vervolgd!


Wil je meer informatie over de Eve Cup van Femfulness? Check de HIER de website!

Ik mag trouwens nog iets leuks aankondigen! Als je nu twee cups besteld dan krijg je 20% korting op je bestelling! Geweldig voor vriendinnen of als je met een origineel (Sint of Kerst) cadeautje voor de dag wil komen! De korting gaat automatisch in als er twee cups in de winkelwagen liggen! Tof toch!!

Heb jij ook een geweldig (nieuw) product dat de wereld gezonder kan maken, laat het mij gerust weten. Ik probeer het graag uit en blog er vervolgens mijn ervaringen over. Samen maken we de wereld een stukje mooier.

Dikke knuffel en een gezonde zonnige groet,

Fleur


Wil jij ons avontuur, onze 'Way (Art) of Life' steunen? Klik HIER!


 

1 opmerking:

  1. Ik gebruik hem ook een paar maandjes en ben er ook erg blij mee! Gebruik ook nog wel inleg kruisjes de eerste dagen. Inderdaad veel bewuster ook van wat er in je lijf gebeurd :-)

    BeantwoordenVerwijderen